Bör modebloggare betalas?
Förhållandet mellan modebloggare och modemärken har blivit starkare med åren, och likt många andra förhållanden så är det pengar som främst står i fokus. Designers och märken har på senare tid uttryckt missnöje och många ifrågasätter om de verkligen ska behöva betala bloggare åtskilliga tusen dollar för att arbeta med dem. Skeptiker ifrågasätter till och med om man ser en märkbar skillnad i försäljningen tack vare uppmärksamhet i störa bloggar, speciellt i jämförelse med en annons på TV eller i en tidning. Vissa märken poängterar också att om bloggare anser sig vara journalister så bör de inte betalas för att skriva om ett företag.Bloggarna besvarar dock eldgivningen med att hävda att pengarna de betalas kommer tillbaka med råge eftersom de har miljoner läsare varje månad på deras bloggar, som alla är potentiella kunder. Många bloggare anser sig dessutom inte vara journalister, utan liknar sig själva snarare med kolumnister som uttrycker sina åsikter om vad de ser.”När du vill arbeta med en bloggare på samma sätt som du skulle med andra ´influerare´ – oavsett om det är en fotograf, en stylist, en designer för dina skyltfönster, nån som rekommenderar ditt märke, annonsering eller ett designsamarbete – så är det där du måste kompensera eftersom du skulle kompensera vem som helst för dessa saker,” säger Karen Robinovitz som är grundare för Digital Brand Architects.Den kända bloggerskan Aimee Song säger att klädesplagg som hon bloggar om och länkar till ofta säljer slut samma dag. Att skönja av dessa analyser av internettrafik så kan det tyckas vara tydliga tecken på att samarbeten med populära bloggare ofta är väl investerade pengar. Att det även i fortsättningen kommer finnas skeptiker trots detta råder det dock inga tvivel om.